Jaarverslag 2019

Zaterdag 6 april 2019

Zaterdag 6 april vond voor de zevende keer het Lions Boksgala plaats in Grand Hotel Huis ter Duin. Tien ondernemers uit de regio pakten de handschoen op om te vechten voor het goede doel, optimaal getraind en begeleid door LuckyGym in Leiden met als supervisor meervoudig Europees kampioen Arnold Vanderlyde.
De deelnemende boksers zijn geen professionals, maar ondernemers uit de regio. Zij hebben het trainingsproces doorlopen met oplopende intensiteit; vier tot zes keer trainen in de week om uiteindelijk voor het goede doel te kunnen pieken in de ring.

'Fysiek is het zwaar maar het is ook een mentaal proces, de boksers moeten leren incasseren, het individuele karakter van de persoon wordt daardoor uitvergroot. Bij boksen is dat in het kwadraat in vergelijking met andere sporten. En conditioneel is het heel zwaar. Iedereen komt sterker uit het proces en dat stimuleert ook anderen om deel te nemen aan het Boksgala. In lijn met het gedachtengoed van Arnold Vanderlyde draait het proces van de trainingen om de “fighting spirit”: met hart en ziel je inzetten voor het goede doel!
Dedicated to the end hebben zij, voor het oog van een met 520 gasten uitverkochte Piqué zaal, gestreden voor een mooi resultaat voor het goede doel en zichzelf.

Spectaculaire opbrengst

Uiteindelijk hebben al deze inspanningen voor een prachtig resultaat gezorgd.
Een bedrag van € 140.000,- voor de aanleg van een multifunctioneel outdoor sportfaciliteit bij Woonzorgpark Willem van den Bergh te Noordwijk, onderdeel van 's Heeren Loo. Het sport- en beweegplein is in een unieke samenwerking met de Dirk Kuyt Foundation tot stand gekomen waarmee het eerste DKF – sportplein is gerealiseerd.
Hospice Xenia te Leiden, onze vaste begunstigde, mocht een bedrag van € 25.000,- in ontvangst nemen.

Beweeg- en ontmoetingsplein Woonzorgpark Willem van den Bergh

Woonzorgpark Willem van den Bergh is een uitgestrekt park aan de rand van Noordwijk, grenzend aan de duinen en de Bollenstreek. Er wonen, werken, leren en recreëren ca. 600 mensen, van jong tot oud, met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.

Een ruim, groen en veilig park
Woonzorgpark Willem van den Bergh is onderdeel van zorgorganisatie ’s Heeren Loo. Het park bestaat al bijna 100 jaar. Daardoor staan er mooie grote bomen en is er veel groen en ruimte. De weinige auto’s die er komen, rijden stapvoets. Op het park kom je mensen tegen die bezig zijn met hun dagelijks werk, zoals de post rondbrengen, het groen onderhouden en honden uitlaten.

Voorzieningen
De voorzieningen op woonzorgpark Willem van den Bergh maken gebruik van vaardigheden en talenten van mensen met een verstandelijke beperking. Zij leveren met hun eigenaardigheden een waardevolle bijdrage aan serviceverlening, horeca en winkels en aan het vervaardigen van diverse producten.

Sport en bewegen
Ook voor mensen met een beperking is bewegen van levensbelang. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen en heeft dagelijks voldoende inspanning nodig om optimaal te kunnen blijven functioneren.
Daarom is ook ’s Heeren Loo actief bezig met de vitaliteit en gezondheid van de bewoners met een gevarieerd aanbod van sport en spel. Onder leiding van professionele bewegingsagogen worden de bewoners uitgedaagd om de eigen sportieve mogelijkheden in welke vorm dan ook te ontdekken en zich daarin verder te ontwikkelen. Bij voorkeur doen zij dit ook zo veel mogelijk buiten. Het zorgpark heeft fijne plekken om lekker actief te zijn en vanuit bewegen in contact te komen met de omgeving.

Het ontbrak echter nog aan een buiten-sportfaciliteit waar georganiseerde activiteiten kunnen plaatsvinden. Een plek waar zowel mensen met als zonder beperking komen sporten en elkaar ontmoeten. Een sportveld dat vrij toegankelijk is en uitnodigt om samen tot bewegen te komen.

Samenwerking met de Dirk Kuyt Foundation

Over de foundation

De Dirk Kuyt Foundation zet zich in voor het sporten door mensen met een beperking met als doel om het lichamelijk en geestelijk welzijn van deze mensen te vergroten. Dit niet alleen vanuit de gedachte dat sport goed is voor lijf en leden maar ook vanuit de gedachte dat sport een belangrijke rol speelt bij de sociale integratie.
Inmiddels ondersteunt en (mede) organiseert de Dirk Kuyt Foundation inmiddels ca 175 sportevenementen door heel Nederland in samenwerking met sportbonden, stichtingen, verenigingen en vrijwilligers waarbij een financiële en/of organisatorische bijdrage geboden wordt om sport stimulerende projecten te kunnen realiseren.

Quote van Dirk Kuyt:
“In 2005 heb ik besloten de Foundation op te richten vanuit een persoonlijke drive om iets terug te doen voor de maatschappij. Ik heb er bewust voor gekozen om de gehandicaptensport in Nederland te ondersteunen.

Voor velen van ons is sporten namelijk vanzelfsprekend, maar voor mensen met een beperking is dit helaas niet het geval. Juist voor deze groep wil ik sportevenementen mogelijk maken, zodat zij kunnen ervaren hoe leuk sporten is. Niet alleen als fysieke inspanning, maar ook om je sociale omgeving te verbreden.

We ondersteunen en organiseren grote events, maar ook kleine lokale evenementen ondersteunen we graag. Als ik mensen met een beperking zie genieten van hun sport en het enthousiasme waarmee ze dat doen, dan geniet ik ook en ben trots dat we dit mede mogelijk hebben gemaakt!”

Hospice Xenia

Xenia biedt een huis met een hart aan patiënten van 16 tot circa 30 jaar met een levensbedreigende ziekte. Vaak hebben zij intensieve, verpleegtechnische en medische zorg nodig. Die kan niet altijd in de thuissituatie worden geboden door familie en vrienden.

Doorgaans komt de leefstijl van ernstig zieke jongeren niet overeen met die van andere gasten in een hospice. Xenia Leiden biedt daarom een woonomgeving die juist afgestemd is op jongere leefstijlen. Xenia is gevestigd op een verscholen plek in het levendige centrum van Leiden. Rust of reuring: de bewoner heeft altijd keus..!

Het Lions Boksgala 2022 wordt mede mogelijk gemaakt door: